Thursday, April 19, 2007

Soalan 11 : Setahu saya pelaburan yang menjanjikan pulangan tetap adalah HARAM!!??

Benar, pelaburan yang menjanjikan pulangan tetap adalah HARAM. Tetapi pulangan yang kita perolehi daripada program ini BUKAN PELABURAN sebaliknya ia adalah JUAL BELI. Sila bezakan antara jual beli dan pelaburan;

PELABURAN
JUAL-BELI

Pelaburan dalam Islam adalah perkongsian untung rugi (Profit Sharing) Jika keuntungan telah ditetapkan, maka terdapat unsur riba di dalam pelaburan tersebut.

Jual-Beli dalam Islam adalah, harga akhir telah ditetap (keuntungan yang diperolehi oleh penjual telah dipersetujui oleh kedua-dua pihak) Maka pembeli akan membayar ansuran tersebut secara tetap sehingga habis hutangnya.
Syarikat yang terlibat dengan pelaburan mesti mempunyai lesen dari Bank Negara Malaysia dan Suruhanjaya Sekuriti.Tidak perlu lesen Bank Negara Malaysia mahupun Suruhanjaya Sekuriti, memadai dengan lesen perniagaan daripada Kementerian Perdagangan Dalam & Luar Negeri.

Jika anda ingin mengetahui lebih lanjut tentang pelaburan yang diharamkan, seperti yang terdapat di internet pada masa ini, sila layari www.zaharuddin.net

No comments: